Jāatzīmē, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits 7.maijā izteicis neuzticību pašreizējai "Latvijas dzelzceļa" valdei, kuras priekšgalā atrodas Edvīns Bērziņš, jo "pastāv aizdomas par korupciju un shēmošanu" valsts akciju sabiedrībā.
Valsts AS "Latvijas dzelzceļš" valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš jau iepriekšējā darbavietā AS "Latvijas kuģniecība" neizcēlās ar labu reputāciju un darbību, kas atbilst augstiem OECD labas pārvaldības standartiem.
Jāpiebilst, ka Bērziņš par "Latvija dzelzceļa" vadītāju tika iecelts laikā, kad satiksmes ministra amatā atradās Zaļo un zemnieku savienības pārstāvošais un Aivaram Lembergam pietuvinātais Uldis Augulis.
Atgādinām Londonas tiesas lēmumu, kurā Edvīns Bērziņš atzīts par vainīgu nelikumīgās darbībās.
Lietas galvenie notikumi risinājušies, kad Edvīns Bērziņš bija "Latvijas kuģniecības" juridiskās nodaļas vadītājs.
Kad 2010.gada decembrī notika izmaiņas “Latvijas kuģniecībā” un kontroli pār “Latmar” pārņēma “Vitol Group”, atklājās krāpšanas shēma – izmantojot viltus konsultācijas līgumus ar ārzemju firmām, no “Latmar” izkrāpti aptuveni pieci miljoni ASV dolāru.
Libērijā reģistrētā "Latvijas kuģniecības" meitaskompānija "Latmar" 2007.gadā noslēdza līgumus ar kuģu būvētaju "Hyundai Mipo" Korejā, uzticot tai četru tankkuģu būvi. Finanšu krīzes iespaidā 2008.gada rudenī "Latmar" centās šos līgumus grozīt, divu tankkuģu vietā pasūtot cita tipa kuģus.
Vienošanās panākta, un tika noslēgti jauni līgumi.
"Latvijas kuģniecības" amatpersonas noslēdza konsultāciju līgumus ar divām firmām – Anglijas uzņēmumu "Media Focus", kam pārskaitīti kopumā 420 000 eiro, un Austrijas uzņēmumu "Arindal Beteiligungsverwaltungs GMBH", kam vairākos maksājumos samaksāti kopumā 4,8 miljoni ASV dolāru.
"Latmar" apgalvo, ka šīs firmas konsultācijas par kuģu būvi nav sniegušas, par to tiesā liecina arī finanšu konsultants no Maskavas un Korejas kuģu brokeri, kuri sarunās piedalījušies.
"Media Focus" konti arī neuzrāda nekādu ekonomisko aktivitāti, un tajā nestrādā cilvēki, kuri varētu konsultēt kuģu būves jautājumos. Uzņēmuma gada pārskati par 2009. un 2010.gadu rāda līdzekļus divu britu mārciņu apmērā.
Drīz pēc šī atklājuma Bērziņš, kurš bijis atbildīgs par viltus līgumu noformēšanu, ar saviem līdzgaitniekiem tika atlaisti no darba “Latvijas kuģniecībā”.
Pēc “Latmar” vēršanās Londonas tiesā pret pašreizējo "Latvijas dzelzceļa" prezidentu Edvīnu Bērziņu un tiesas sprieduma arī Jūrmalas tiesa nolēma atzīt spriedumu un lika Bērziņam atmaksāt “Latmar” ārzemju tiesāšanās izdevumus 145 000 mārciņu apmērā.
Par spīti Bērziņa izteikumiem, ka ministra Linkaita rīcība, izsakot viņam neuzticību, ir nepamatota, šāda vēsture mudina domāt, ka "Latvijas dzelzceļa" valde būtu jānomaina.