Суббота Вести еженедельник 7 Супер Секретов Mājas virtuve
LAT Пн, 24. Ноября Завтра: Velda, Velta
Доступность

Jelgavnieki ir šausmās: vai tiešām «Depo» monstru būvēs iepretim skaistajai pilij?

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana pret lielveikala "Depo" būvniecību iepretim Jelgavas pilij, šo zonu nosakot par pils aizsardzības zonu.Kā iniciatīvas iesniedzējs norādīts Gaitis Grūtups, vietējiem labi zināms žurnālists. Tāpat arī feisbukā izveidota domubiedru grupa "Vai Jelgava mūs nepievils?", kur cilvēki aktīvi protestē pret "Depo" netālu no pils, raksta Kasjauns.

Parakstus plānots iesniegt Kultūras ministrijai (KM), lai steidzamības kārtā noteiktu likumā par kultūras pieminekļa aizsardzību paredzēto Jelgavas pilis aizsardzības zonu. Tai būtu jāietver pils ainava tās parādes pusē ievērojami vairāk nekā 100 metru apkārtnē, kā tas saskaņā ar minēto likumu ir tad, ja aizsardzības zona nav īpaši noteikta.

Grūtups uzsver, ka likums paredz, ka aizsardzības zonā nav atļauts būvēt, mākslīgi pārveidot reljefu, izcirst vai stādīt kokus, pirms to nav izvērtējuši lietpratēji un tam nav dota Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas atļauja.

"Ja Jelgavas pašvaldībā ies kā līdz šim, tad Latvijas simtgadē Jelgavas centrā pie Lielupes tilta un XVII gadsimtā pēc arhitekta Bartolomeo Frančesko Rastrelii projektētās pils būs tapis nomācoša izmēra lielveikals-noliktava (pēc projekta skices divreiz lielāka nekā pils), kas turklāt atradīsies pilsētas šaurākajā vietā ( kāds ir Lielupes tilt


Tūkstošiem jelgavnieku nevēlas, lai būvmateriālu veikals būtu ainavā, kāda paveras, iebraucot pilsētā no Rīgas puses. Par absurdo ideju vairākkārt rakstīja Kasjauns.lv. Pirms pusgada šķita, ka plānu izdevies apturēt. Tomēr nē - ideja par "Depo" iepretim pilij tiek naski attīstīta.

s). Tādējādi var iznākt, ka katru, kas pa Lielo ielu dosies uz Jelgavas centru, vairāk uzrunās reklāmām "daiļotais" lielveikals-noliktava un nevis Lielupes ūdenī zaigojošā pils," satraucies iniciatīvas iesniedzējs.

Viņš uzsver, ka, "pēc daudzu lietpratēju pārliecības, dominantei šajā vēsturiskajā ainavā tomēr ir jāpaliek pilij". "Vēl var piebilst, ka lielveikals ar attiecīgu autostāvvietu robežotos ar Lielupes promenādi - rekreācijas zonu, kas ir izveidota, piesaistot ievērojamu Eiropas Savienības līdzfinansējumu, un jau ir kļuvusi par daudzu jelgavnieku iecienītu atpūtas vietu," stāsta Grūtups.

Iniciatīvas autora ieskatā "šāda Jelgavas ainavai nejēdzīga projekta "bīdīšana" nemanāmi ir aizvirzījusies par tālu".

"Zeme, kas agrāk piederēja pašvaldībai, tika privatizēta un tagad nonākusi investīciju uzņēmuma "Eften Capital" īpašumā, kam nav citas idejas, kā tur celt lielveikalu "Depo". Sabiedrības viedoklis šajās jautājumā līdz šim nav uzklausīts un nav ņemts vērā. Pēc laikraksta "Zemgales Ziņas" aptaujas par nepieļaujamu to uzskata Rundāles pils direktors, mākslas zinātnieks Imants Lancmanis, arhitekte Zaiga Gaile, arhitekts Vents Grietēns, mākslinieki - Jelgavas gleznotāji ainavisti Gunārs Ezernieks un Uldis Roga, arī citi līdz šim aptaujātie lietpratēji," norāda Grūtups.

Līdz ar to viņš ir pārliecināts, ka KM nolīgtajiem lietpratējiem jāiezīmē ap Jelgavas pili pienācīga aizsardzības zona un par to jāinformē sabiedrība.

Kā ziņots, Jelgavas pilsētas pašvaldība nav akceptējusi tipveida ēkas būvniecības projektu pļavā pie Lielupes, kur bija plānots izvietot lielveikalu "Depo", jo tas neiekļaujas jaunizveidotajā pilsētas vides ainavā, iepriekš skaidroja pašvaldībā.

Pašvaldība šādu lēmumu skaidro ar to, ka pēdējo gadu laikā tā ir ieguldījusi ievērojamu darbu un resursus, lai sakārtotu upes krastus Jelgavā - ir labiekārtota Lielupes labā krasta promenāde, Pasta sala, Čakstes bulvāris, Mītavas tilts. Tieši investoru nevēlēšanās izprast pilsētas vidi un radīt individuālu projektu, kas iekļautos Lielupes krasta līnijā, bija galvenais iemesls, kāpēc pašvaldība nesaskaņoja arhitekta piedāvāto projektu veikala "Depo" būvniecībai pļavā pie Lielupes.

Vēlāk investīciju kompānijas "Eften Capital" uzņēmums SIA "Auras centrs", kas ir nekustamā īpašuma Cukura ielā 2 īpašnieks, apstrīdēja būvvaldes lēmumu, tomēr deputāti lēmumu nemainīja.

Tad uzņēmums nolēma vērsties tiesā, tomēr oktobra sākumā atsauca pieteikumu, skaidrojot, ka ir veicis labojumus projektā. Kā informēja uzņēmuma pārstāve Renāta Kaupasa, ņemot vērā Jelgavas pilsētas domes nostāju pilsētvides ilgtspējīgā saglabāšanā, attīstītājs ir radikāli mainījis projekta stratēģisko koncepciju, ievērojot kā detālplānojuma prasības, tā arī pamatoto nepieciešamību sabiedrībai iegūt arhitektoniski augstvērtīgu un reprezentatīvu objektu, skaidroja Kaupasa.

"Tā sadarbībā ar Arhitektu savienību, iesaistot Jelgavas būvvaldi, tika rīkots skiču izstrādes arhitektūras ideju konkurss projekta jaunam vizuālajam risinājumam, kurā pārliecinošu atbalstu guva SIA "Lauders Architecture" piedāvātais variants, kas ņem vērā visus Jelgavas domes norādījumus un, sagaidāms, liks pamatu konstruktīvai sadarbībai," viņa norādīja.

Projekta īstenošanas gadījumā kopējās investīcijas pārsniegšot 15 miljonus eiro, bet Jelgavā tiks radītas 120 jaunas darbvietas.

Tikmēr Jelgavas pašvaldībā vēl nav saņemts jauns Cukura ielā 2, Lielupes krastā, iecerētā "Depo" lielveikala projekts, aizvadītajā nedēļā informēja pašvaldības Sabiedrisko attiecību pārvaldes vadītājas vietniece Egita Veinberga.

Parakstīties par iniciatīvu iespējams (поставить подпись против инициативы можно тут): šeit:

Загрузка
Загрузка
Загрузка
Загрузка

Лёд! Под Салдусом в ДТП погибли три человека: будьте внимательны!

В понедельник в аварии в Салдусском крае погибли три человека, подтвердили агентству ЛЕТА в Государственной полиции.

В понедельник в аварии в Салдусском крае погибли три человека, подтвердили агентству ЛЕТА в Государственной полиции.

Читать
Загрузка

«В сложившихся условиях…» Авиокомпания прекращает работу в аэропорту Риги

Базирующаяся в Латвии авиакомпания ООО "Smartlynx Airlines" с понедельника прекращает свою хозяйственную деятельность, сообщили агентству ЛЕТА в компании. Решение принято после оценки финансового положения и перспектив долгосрочной деятельности предприятия.

Базирующаяся в Латвии авиакомпания ООО "Smartlynx Airlines" с понедельника прекращает свою хозяйственную деятельность, сообщили агентству ЛЕТА в компании. Решение принято после оценки финансового положения и перспектив долгосрочной деятельности предприятия.

Читать

“Самый опасный — тот, у кого…»: откуда берутся такие привычки за рулем?

Наверняка каждый знает это ощущение, когда утром перед работой садишься в холодную машину — в салоне ещё чувствуется ночная прохлада, стёкла покрыты льдом, а двигатель только начинает прогреваться. Пока машина медленно нагревается, и мы сами пытаемся согреться. Именно зимой на дорогах появляется один узнаваемый феномен, над которым автомобилисты шутят уже много лет.

Наверняка каждый знает это ощущение, когда утром перед работой садишься в холодную машину — в салоне ещё чувствуется ночная прохлада, стёкла покрыты льдом, а двигатель только начинает прогреваться. Пока машина медленно нагревается, и мы сами пытаемся согреться. Именно зимой на дорогах появляется один узнаваемый феномен, над которым автомобилисты шутят уже много лет.

Читать

Латвийская армия потребовала демонтировать рельсы в приграничной с Россией полосе

Нескольким министерствам и органам безопасности поручено до конца года подготовить заключение о влиянии на Латвию демонтажа рельсов на границе с Россией, сообщила программа "Nekā personīga" на телеканале TV3. Создатели программы узнали, что на закрытых заседаниях в Латвии обсуждалась возможность разобрать железнодорожные пути в направлении России.

Нескольким министерствам и органам безопасности поручено до конца года подготовить заключение о влиянии на Латвию демонтажа рельсов на границе с Россией, сообщила программа "Nekā personīga" на телеканале TV3. Создатели программы узнали, что на закрытых заседаниях в Латвии обсуждалась возможность разобрать железнодорожные пути в направлении России.

Читать

Современный мир ломает тело и мозг? Учёные говорят — да

Новое исследование Университета Цюриха, опубликованное в Biological Reviews, утверждает: человеческий организм не успевает адаптироваться к темпу современной жизни. Учёные Колин Шоу и Дэниел Лонгман говорят, что наш биологический «дизайн» заточен под короткие всплески опасности — вроде встречи с хищником.

Новое исследование Университета Цюриха, опубликованное в Biological Reviews, утверждает: человеческий организм не успевает адаптироваться к темпу современной жизни. Учёные Колин Шоу и Дэниел Лонгман говорят, что наш биологический «дизайн» заточен под короткие всплески опасности — вроде встречи с хищником.

Читать

Глас народа за казённый счет: депутаты продвигают «госзаказ» для Manabalss.lv

Депутаты фракции «Jaunā Vienotība» (JV) Сейма Эдмунд Юревиц и Агнесе Краста подали в Комиссию по бюджету и финансам (налогам) Сейма предложение обеспечить финансирование работы платформы «Manabalss.lv».

Депутаты фракции «Jaunā Vienotība» (JV) Сейма Эдмунд Юревиц и Агнесе Краста подали в Комиссию по бюджету и финансам (налогам) Сейма предложение обеспечить финансирование работы платформы «Manabalss.lv».

Читать

Подтолкнуть демографию вверх: Сейм заметно увеличит детские пособия

Бюджетно-финансовая комиссия Сейма поддержала пакет поправок, который заметно увеличивает социальные выплаты семьям с детьми. И депутаты, и кабинет министров уверены, что эта мера должна подтолкнуть демографические показатели вверх. Речь идёт о законопроекте, корректирующем положения Закона о государственных социальных пособиях. Он касается семейной поддержки и включает целый набор изменений.

Бюджетно-финансовая комиссия Сейма поддержала пакет поправок, который заметно увеличивает социальные выплаты семьям с детьми. И депутаты, и кабинет министров уверены, что эта мера должна подтолкнуть демографические показатели вверх. Речь идёт о законопроекте, корректирующем положения Закона о государственных социальных пособиях. Он касается семейной поддержки и включает целый набор изменений.

Читать